Čovječanstvo se dugo
pripremalo za doba u kojemu će se prestati pitati što nešto jest (što svijet
jest) a naglasak staviti na ono na što je jednostavnije odgovoriti: Kako to što
jest funkcionira.
Poznavanje reda po
kojemu nešto funkcionira nije isto što i razumijevanje same te stvari. No, doba
znanstvenih znanja, mjerljivosti i učinkovitosti, povelo je čovjeka sporednoj
stazi razumijevaqnja onoga u čemu obitava. Zablude teoloških hijerarhija zamijenjene
su zabludama hijerarhija politika, korporacija i medija koji su samu znanost
upregnuli u utrku do nepoznatog cilja.
Na mjesto vjere nova su
stoljeća počela uvoditi osjećaje povjerenja koji je u ljudske duše ugrađivan iz
stoljeća u stoljeće sve snažnijim strojevima (mas)medijskog posredovanja
svijeta.
Ono mjerljivo,
ponovljivo, atraktivno, uvijek isto a uvijek drugačije, ono što objašnjava sve
predstavljajući se pritom svojevrsnim servisom za objašnjavanje svega, servisom
koji se ne poziva na licencu u odnosima sa svevišnjim – postalo je novim hramom
razvijanja novog oblika vjere.
Masmediji su od faze
informiranja, preko uniformiranja došli u fazu kada se nameću kao posrednici
univerzalnoga reda.
Istinskom vjerniku
gotovo da je svejedno kako se zove njegov bog. Ako je čovjek, taj nesigurni
medijator, sudjelovao u procesu njegova javljanja (objave), onda su stanovite
količine skepse ne samo realne nego i poželjne. Ono što nije upitno to je da ne
znamo odgovore na pitanja o cjelini u kojoj jesmo; da ne razumijemo ono što nadilazi razinu
znanstvenih spoznaja, odnosno da se do smisla bivstvujućega probijamo
osmišljavanjem vlastitog bivstvovanja.
Biti
u vjeri biti je na bitan način; to znači biti otvorenim za
pitanja koja razum izbjegava, na oblike promišljanja od kojih je filozofija od
Descartesa odustala; to znači biti otvorenim za nepreglašavanje vlastite
ljudske pozicije.
Biti
sljedbenik hijerarhije vjere (a sve vjere traže poistovjećivanje vjere s
institucijom provedbe) nerijetko znači biti sljedbenikom, hipnotiziranim
egzekutorom, osobom spremnom u ime Boga ili u ime ljudi koji službeno posreduju
Boga – ubijati, masakrirati, rušiti...
Donositi nesreću na
Zemlju u ime Boga jednim je dijelom proizvod i tisućgodišnje marketinške
kampanje koja je poistovjećivala ideju Jednog s nekom jedinstvenom
(ujedinjenom, jednosmjerno orijentiranom...) hijerarhijom.
Masovna ubojstva koja
nas s vremena na vrijeme preneraze a o kojima s nekom zlom radosti izvješćuju
masovni mediji, danas se pogrešno nazivaju djelima vjerskog fanatizma.
Govorimo o djelima
terorizma (najčešće vezanim uz Islam) a onda i djelima masovnih ubojstava koja
se ne pozivaju (toliko) na vjeru koliko na kulturne odnosno civilizacijske
kontekste.
Nazivajući teroristička
djela djelima vjerskog fanatizma, novinarsko-političko- korporacijski svijet
fanatično ustrajava na preuzimanju uloge svevišnjega u svijetu masmedijskog
upravljanja ljudima.
Djela terorizma djela
su hipnotiziranih sljedbenika religijskih hijerarhija i s vjerom imaju toliko
zajedničkoga koliko pakao i 'put do pakla popločan dobrim namjerama'.
Andres Behring Breivik
i slični profili svijesti proizvod su nečega što bih nazvao masmedijskim fundamentalizmom. Sintagma
je to u kojoj je sadržano svakodnevno masmedijsko oblikovanje svijesti,
svojevrsni hipnotizam suvremenih masmedija, sustav vrijednosti kojega razvijaju
korporacije u igri osvajanja globalne moći, etc.
Masmedijski
fundamentalizam slijeđenje je nove religijske
paradigme: Bog je ono što se objavljuje (realno) što ima svoj zatvoreni sustav
vrijednosti, kojega se mora poštovati/živjeti i braniti, te koji daje pravo da
se u njegovo ime i ubija. Masmediji su novo poprište rata (religijskih)
stereotipa
Masmediji
više nisu na razini utjecaja na suvremena zbivanja – masmediji igraju snažnu
aktivnu ulogu u oblikovanju suvremenosti. Masmediji nisu prenositelji poruka
koji će ovu ili onu religijsku poruku prenijeti ili ne prenijeti – oni su zauzeli
mjesto propovjedaonica i bogomolje učinili polupraznima.
Religijske
razlike sve više se pretvaraju u razlike simbola koji pozivaju na ugrožene
identitete.
Masmediji su
postali poprišta sukoba stereotipa predstavljenih ogoljenim simbolima.
Dubina razumijevanja
Drugoga zamijenjena je instant prepoznavanjem simbola i trenutnom reakcijom.
Sloboda i
demokracija usmjerene su prema destruiranju dubine i 'prepoznavanju' u okružju
slike, simbola, odnosno ikone.
Površina
podgrijava razliku i ne prepoznaje ono isto u različitome. Uloga masmedija u
zagovaranju površine neusporediva je s bilo čime poznatom u povijesti ljudskoga
roda.
Živimo u
vremenu stereotipa, ishitrenih odgovora, navijačkoga mišljenja.
U ime Boga,
slobode, demokracije, humanosti i sličnih vrijednosti pobijeno je u ljudskoj
povijesti više ljudi nego u ime osvajanja teritorija ili nekih drugih
bogatstava. Pritom je gotovo uvijek manje bila važna realna osnova (Bog,
sloboda, demokracija…) koji su služili
kao poziv u boj, na ubijanje, za osvajanje – realna je bila snaga organizacije
(hijerarhije) koji su iza toga stajali i koji su imali snažne realne kanale
komunikacije.
Nijedna
ideja na koju se pozivamo poput slobode, demokracije, Boga ili humanosti ne
daje nam se nikada u svoj svojoj potpunosti. S našim nadama, očekivanjima,
mišljenjima – sudjelujemo u idejama, razvijajući ih ili vremenom odbacujući ih.
Štoviše
onako kako su se filozofi svađali s retoričarima i sofistima oko toga tko može
ozbiljnije misliti svijet ili kako se delfska proročica svojim dvosmislenim
odgovorima skrivala od neuspjeha proricanja – povijest je svjedokom različitih
sustava hijerarhijskih prevođenja nakana, želja, misli onoga u što vjerujemo.
U tom smislu
reći: Mediji više nisu na razini utjecaja na suvremena zbivanja – mediji
igraju snažnu aktivnu ulogu u oblikovanju suvremenosti – znači samo dodirnuti
područje jedne dublje i za čovjeka sudbonosnije istine: Ono u ime čega se
ubijalo samo je površno opravdanje za stroj hijerarhija koje su kroz povijest
obavljale svoje ubilačke misije.
Kultura tu
nije nevina i ona predstavlja sustav razvijanja ideologije prevare.
Agresija
koja pokreće horde navijača uglavnom je pomaknuta. Crkvena obećanja iskupljenja
grijeha spuštali su vjernike do razine ljudoždera. Bez dobrog motiva da se
drugoga beskrajno mrzi i da ga se straši – nije bilo moguće očekivati da se
čovjek pretvori u ubojicu. Interesantno je da se gotovo bez izuzetka radi o
oblicima mržnje, osveta i ubojstava koji su u izravnom interesu ove ili one
hijerarhije (koja se izborila za najvrednije atribute)
Masmediji
će, u prijenosu stavova religijskih hijerarhija, u pravilu odabrati jednu
rečenicu iz duge i ponekad i iscrpljujuće opširne propovjedi neke crkvene
osobe; Masmediji će također naglasiti samo jedan detalj iz ponekad višednevnih
diskusija crkvenih otaca; Mediji će postavljati takva pitanja na koja je moguć
jedino odgovor koji izaziva nove probleme. Posrednici su preuzeli ulogu
propovijedi već time što biraju naglaske i ponavljaju ih do iznemoglosti.
Religijske
hijerarhije mentalno pripadaju vremenima u kojima se njima još uvijek
vjerovalo. Neprikosnovenost nas koju računaju živi još samo u njihovim glavama.
Umjesto da se upoznaju s labirintima suvremenih medijskih posredovanja –
religijske se hijerarhije iščuđavaju nad medijskim manipulacijama na koje smo
svi mi zapravo osuđeni.
Svjesni da
je Bog negdje drugdje – hijerarhije se okreću same sebi. Okrenute same sebi
religijske hijerarhije i ne primjećuju da su im ukrali Boga.
4.
Vremena će
potvrditi da su za nesreće ex Yu glavni inicijatori došli izvan prostora bivše
Jugoslavije, da su inicijative o razbijanju dio plana američkih i europskih
dvorova, ali da će svejedno njihove krvave ruke zaštićene bijelim rukavicama –
ostati 'čiste'.
Bez kazni će
ostati i egzekutori domaćih tajnih službi uvijek spremni okrenuti ćurak naopako
kada naraste snaga onih koje su maltretirali. Staviti se na čelo onih koje ste
doskora maltretirali, maestralan je spin doktora za tajne fajlove.
Kao
proizvođači i/ili podstrekači mržnje tu su naravno i novoosnovane političke
stranke (točnije partije) koje prema uhodanim naslijeđenim obrascima
instaliraju kanale jednosmjerne jednoumne komunikacije, ohrabruju kanale koji
će komunicirati mržnju nesporazume, laž i nove ideologije.
Negdje dolje
pri dnu nalaze se egzekutori: bivši časnici, plaćenici, ulični mangupi, dečki
iz ovog ili onog kvarta, ekstremno zadojeni sljedbenici ideologija (suvremeni
ideološki gladijatori) koji izrastaju na raskopanom polju dosadašnje
komunikacije.
Sasvim na
dnu narodi su čija imena ulaze u reklamne spotove korporacija koje su nakon
raspada Jugoslavije sve jeftino pokupovale. Negdje dolje je i narod u čije ime
(u ime naroda) su tajni službenici nekada kažnjavali, da bi danas kao
predvodnici novih podjela (od naroda) uzeli što se stigne u općoj pravno
pokrivenoj krađi koja se zove tranzicijom ili privatizacijom.
Političke
analize krivnje za raspad bivše Jugoslavije uglavnom ne dopiru do UN ili
Brussellesa. Sud vremena polako ipak sustiže razinu političara i medija i to
nažalost ne zbog njihove uloge u manipuliranju, huškanju na rat ili proizvodnji
mržnje – nego uglavnom zbog gospodarskog kriminala.
Paradoks
zaštićenih hijerarhija (Europe i svijeta, tajnih službi…) i pada političara i
pokojeg medijskog moćnika sastoji se u tome što najodgovorniji i dalje sjede u
svečanim ložama, na egzekutorima se trenira sudska strogoća, a narod u ime
kojega se sve to radilo od neimaštine ne zna kamo bi.
Nema komentara:
Objavi komentar