KARIKATURA OD KARIKATURE
Napad na redakciju bilo kojeg
časopisa (o ubojstvima da i ne govorimo) sramotan je čin. Nedjelo je to kojim
se egzekutori svrstavaju među one koji smrt smatraju kolaterarnom činjenicom
borbe za pravdu. Ubojstvo osoba koje su vrijeđale radovima (čiji je cilj i bio
uvrijediti), uvreda je onih koji su ionako već uvrijeđeni – muslimana diljem
svijeta. Netko je ubio još jednu moguću stazu iznalaženja kompromisa. Netko je
otvorio još jedan prolaz svima koji sotoniziranjem jedne religije žele osnažiti
ideologiju globalističkog jednoumlja.
Pucanj u karikaturu čavao je u
lijesu priređenom za muslimane koji stoljećima pokazuju i dokazuju da su utkani
u povijest i sadašnjost Europe. Pokušaj je to tako i toliko uspješan da čovjeku
pada na pamet pitanje kako je moguće da dvije osobe u crnoj odjeći (s jednom
tenisicom viška) mogu smisliti takav planetarni okidač mržnje prema narodu iz
kojega navodno potječu. Kako to da su reagirali samo 48 sati nakon što je
francuski predsjednik izjavio da bi sankcije protiv Rusije trebalo okončati. I
koga je to francuski voditelj istrage želio uhapsiti da je završio s metkom
koji ga je pogodio u njegovom vlastitom uredu? Zašto su amerikanci već imali
priređenu priču o prijetnjama osobama involviranim u ova zbivanja, tako da se
prikrije njihova prava krivnja?
Ljudi u crnom imali su ulogu
bespilotnih letjelica. Moglo ih se pronaći ili prepoznati tek po dokumentu
kojega svaka letjelica nosi uza se – osobnom kartom koja govori o godini i
mjestu proizvodnje, vozačkoj dozvoli bez koje teroristi ne idu u pohode, te
lokacijama na kojima je obavljena obuka. I ubijeni su onako kako bi bila
ubijena svaka bespilotna letjelica koja ubija. U tajnosti.
Poruka je uljuđene demokracije da
se države mogu služiti terorističkim aktima, ali da to sebi pojedinci ne smiju
dopustiti. Apsolutističke vođe mogu terorizirati svoje narode (uz blagoslov
svjetskih centara moći), ali pobuna (bez blagoslova svjetskih centara moći)
samo je terorizam. Vremena francuske revolucije su prošla. Vremena pozivanja na
pravdu kao da su prošla. Nitko više u Europi ne smije biti nesretan, jer ako je
nesretan on je potencijalni islamistički terorist.
U korijenu lutanja svih analiza
događaja u Parizu leži temeljno pitanje na koje je doba slike svijeta
zaboravilo: što je sloboda (govora) i koje su njene granice.
Mnogokoji je govornik nakon ovog i sličnih napada znao
reći kako je sloboda medijskog govora svetinja i kako ne smije doći u
pitanje. OSloboda se medija ne smije ograničavati. Ne smije se sudjelovati
u kompromisima ili nasjedati na autocenzuru.
Djeluje uistinu razumno i proizvodi
traženi učinak: tko na svijetu ne bi želio živjeti u društvu u kojemu se
slobodno govori (o svemu) u kojemu među novinarima nema autocenzure, gdje će
vlade padati zbog istina koje objavljuje slobodoumni tisak, gdje će slobodarski
tisak iskorijeniti korupciju, nepotizam, rasnu i svaku drugu diskriminaciju
itd. Istovremeno je to međutim osuda 'nekih drugih' za koje ta
pravila ne vrijede. Pitanje koje ne možemo mimoići glasi: Je li uistinu sloboda
novinarstva sveta stvar ili je sveta samo onda kada je u službi rušenja
mostova? Je li ismijavanje holokausta sloboda govora? Je li govor mržnje
sloboda govora? Je li uvreda drugoga sloboda govora? Ako sve to spada pod
slobodu govora zašto imamo novinarske kodekse i članke zakona o medijima?
Ne može se uvijek razaznati uzrok
iz posljedice. Ima situacija u kojima
posljedice budu sasvim suprotne očekivanjima naručitelja izi izvršitelja nekog
čina. No u pravilu su posljedice indikativne. Posebno ako uslijede enormnom
brzinom, odnosno ako pokažu mogućim ono što se činilo malo vjerojatnim. U tom
smislu francuski filozof Badju je (osuđujući naravno čin ubojstva i nazvavši ga
fašističkim činom) interpretirao
reakciju opasnom jer je stvarala privid podjele i zajedništva među onima koji
malo toga zajedničkog imaju.
I doista, u koloni protesta
dostojanstveno je koračao i izraelski premijer koji je tako na kratko morao
obustaviti bombardiranje konclogora u Gazi u kojemu se svakodnevno ubijaju
muslimani da bi nazočio protestu protiv muslimana koji su izvršili masakr na
javnu riječ i slobodu tiska. Istovremeno izraelske novine u maniri
socrealističkog fotošopiranja brišu Angelu Merkel s fotografije skupa. O kojoj
to slobodi govora govori protest koji se temelji na osobnoj karti pronađenoj u automobilu, odnosno
o kojemu govori (samo)ubijeni policijski šef istrage, a o kojemu izvješćuju
fotošopirane fotografije skupa?
Poznati svjetski filozof, Alain
Badiou taj marš solidarnosti nazvao je festivalom
vladara, festivalom koji je protest ne samo protiv terorizma nego i protiv
stranaca, oblikom potpore kulturnom rasizmu koji je dugo već prisutan na
francuskoj političkoj sceni. Uistinu, kad bi to bio marš solidarnosti kojim se
jednom konačno želi pomoći neovisnost svih medija svijeta; kada bi se to
odnosilo i na državnike koji su ponosno stupali na čelu kolone – logično bi
bilo da cijeli svijet pozdravi to obraćenje politike i političara. No činjenice
govore da su upravo ti sa čela kolone nerijetko glavni protivnici slobodne
riječi, istraživačkog novinarstva odnosno da su upravo oni zagovornici
instrumentaliziranja medija u političke svrhe. I na Istoku i na Zapadu.
Zapitajmo se još nešto: Govorimo li
o slobodi govora ili slobodi ismijavanja. Jesu li cilj većine poruka Charlie Hebdoa
promjena odnosa kritiziranih slobodom njihova govora ili nešto drugo? Koliko je
Isus kriv za eventualna skretanja s njegova puta nekog od njegovih sljedbenika
odnosno njegove hijerarhije? Koliko je Muhamed kriv ako netko nije razumio
njegovu poruku? Je li ismijavanje nositelja religija iza kojih hode milijarde
ljudi sloboda govora ili proizvoljnost čina koji se skriva iza slobode govora.
Ako netko slijedi Gandhija i učini zlo treba li Gandhija razapeti na križ
naslovnice? Ako neka od sljedbenica Majke Tereze nešto pronevjeri, je li time
Majka Tereza osigurala svoje mjesto na suvremenom masmedijskom stubu srama. Ako
netko u ime politike, sigurnosti ili kapitala ubija i osvaja (pritom se
skrivajući iza židovstva) znači li to da Jahvea treba ismijavati? Naravno da ne
treba. Ali takve se stvari nerijetko čine. Istina selektivno i očigledno s
određenom namjerom.
Europska filozofijska i
filozofsko-pravna misao svjesna je toga da je granica moje slobode druga osoba.
Moja maxima trebala bi (u skladu s Kantovom mišlju) htjeti biti općim zakonom.
Inaugurirajući masmedijski stup srama Charlie Hebdo je pozvao sve ljude svijeta
da zanemare drugog čovjeka kao granicu svoje slobode te da u skladu sa svojim
sustavom vrijednosti milijarde ljudi (vjernika) vrijeđaju do iznemoglosti.
Kada se ta granica prijeđe onda na
djelu imamo karikaturu od karikature. Imamo vizualni pamflet koji odrađuje
posao kojega su nekada radili socrealistički ili fašistički plakati. Ako
voditeljica američke medijske korporacije javno izgovori kako jedne muslimane
treba naoružati i navesti da pobiju druge i da pritom treba okrenuti glavu na
stranu, onda je jasno da se prostor klađenja na borbe pasa proširio…
Hegemonija se više ne postiže
zastarjelom metodom poziva na jedinstvo. Puno je učinkovitije udariti onog
drugoga (neprijatelja iz bilo kojeg razloga) tamo gdje najviše boli. Osveta
nije civilizacijski čin i ona će izazvati jedinstvo i među onima koji su do
jučer bili na suprotnim stranama. Ako pak takva reakcija izostane, stručnjaci
za proizvodnju odnosa inscenirat će takve događaje. Ljudi kostimirani u crno
obavili su u Parizu prljav posao ubijanja ljudi i napada na jednu izdavačku kuću.
Ako su željeli umrijeti kao mučenici vjerojatno bi snimili kakvu poruku i
preuzeli odgovornost za svoj čin. Ali nisu. O njihovoj ideološkoj pozadini
govore samo riječi koje su govorili dok su ulazili i dok su ubijali. Ljudi
obučeni u crne kostime. Istina i laž postali su stvar sposobnosti čitanja
medija. U dobu nepismenih/nesvjesnih medijskog manipuliranja.
Američko igranje na kartu pojedinih
grupa koje su pripremane, naoružavane i smatrane prijateljskim grupama, da bi
poslije bili najvećim neprijateljima demokracije, pa čak i uzrokom da se započne
treći svjetski rat (na razini medijskog ratovanja i lokalnih akcija) postao je
obrascem dresiranja neposlušnih kolonija ili proizvodnje grižnje savjesti kod
useljenika u Europu.
No muslimani su u temelje Europe
ugradili španjolsko islamsko iskustvo. Europski muslimani (Bošnjaci) Europljani
su. Izdržali su u nedavnom ratu ono što bi Europa željela što prije zaboraviti.
No teško se boriti protiv naručenih ubojstava, izazivanja unutarnjih sukoba
podmetanjima, protiv strategija izazivanja osjećaja krivnje zbog akcija koje je
naručio ili izvršio netko kome je do svih tih posljedica stalo.
2.
Svaki civilizirani čovjek svijeta
osudio je ili je barem morao osuditi teroristički napad na redakciju časopisa Charlie
Hebdo i ubojstvo karikaturista. I potpisnik ovih redova supotpisuje svaku
protestnu riječ protiv bilo koje vrste terorizma, individualnog ili državnog,
onog u ime Boga ili ideje Pravde; u ime uspostavljanja Novog svjetskog poretka
ili u ime obrane od njega.
Ubiti u ime ideje znači uništiti
život u ime onoga što je u nama svima zajedničko i jedno – života kao takvog.
To pravo nema nitko, pa ni oni koji su nekada bili u getu, niti oni koji su
danas u getu; niti oni po kojima padaju bombe bespilotnih letjelica, a najmanje
suvremeni proizvođači masmedijskih stampeda…
Treba razlikovati činjenica od interpretacija.
Interpretacije su se pojavile još
dok je potraga za teroristima trajala. To je inače karakteristično za doba
masmedijske 'proizvodnje pristanka' na određene odluke, ali je i indikativno:
poradi interpretacije mogu se inscenirati kojekakva paljenja Reichstaga. Što
objekt rušenja/paljenja/ubijanja ima veći simbolički naboj – tim je mogućnost
koordiniranja interpretacije veća. U pravilu, još dok vatra gori krivci su
otkriveni, a kolektivna moralna osuda kotrlja se ulicama.
Od činjenica je (u ovom slučaju) poznato
da je trećeoptuženi imao alibi, da je pronađena jedna osobna karta u ruksaku u
automobilu kojim su se služili teroristi, da su ljudi u crnim maskirnim
uniformama uzvikivali „Alah uekber“, da
je šef policijskog odjeljenja koji je bio odgovoran za tu istragu pronađen
ubijen u svom uredu, te da su optuženici za ovaj teroristički čin opkoljeni u
jednoj šumi , ubijeni i sahranjeni na nepoznatom mjestu.
Trijezne glave gledano (fokusirajući
se isključivo na činjenice) cjelokupno zbivanje otvara mogućnost mnogih
pitanja. I ta su pitanja u diskusijama na društvenim mrežama i u medijima
uglavnom postavljena. Kad ih saberemo ona tvore jedan veliki nezaobilazan
upitnik. Jer…
Nije realno očekivati od terorista
da u teroristički čin kreće s osobnom kartom. Ne događa se često (a vjerojatno
se nije dogodilo nikada) da policijski šef istrage usred akcije potrage bude
pronađen mrtav u svom uredu ('optužen za samoubojstvo'). Nitko ne zna da li su dva
optuženika za ovaj teroristički čin bježala zbog toga što su to napravili ili
su bježali jer su shvatili da su određeni biti žrtvenim janjcima za zatvaranje
slučaja kojemu je ionako glavni cilj bio parada koja nakon njega slijedi. Još
za vrijeme potrage bilo je jasno da će pravda biti zadovoljena jer su bjegunci
bili idealan odabir: Oni se ne žele predati a potjera ima odriješene ruke
eliminirati ih. Dokazi ionako nikome nisu potrebni. Oni su pronađeni ranije.
Kad se tome pridodaju manje
ozbiljna ali realna pitanja o nazočnosti ljudi u pancirkama na krovu u vrijeme
glasnih povika terorista u ulici, pitanje o nepostojanju krvi nakon hica u
policajca koji je ležao na ulici i njenog naknadnog pojavljivanja (uz omašku
novinara koji je govorio o postavljenoj krvi), pitanja o ulozi bivšeg američkog
generala Petreusa u cijeloj toj priči – stvari postaju kompliciranije od priče
za uspavljivanje masmedijske djece svijeta.
Jedno od postavljenih pitanja na
koje nije odgovoreno je zašto teroristi koji su se išli svetiti onima koji su
vrijeđali Islam i Muhameda nisu ništa napravili sa časopisima koji su im bili
na dohvat ruke/upaljača/eksploziva. Detalj je to na koji se (u proizvodnji
interpretacije) nije mislilo jer je u najmanju ruku čudno da oni koji se svete zbog
vrijeđanja Muhameda materijale s uvredama ostave nedirnute.
Analiza reakcija islamskoga svijeta
trebala bi uzeti u obzir nekoliko činjenica: Ako je pokušaj svake karikature
pokušaj izgradnje boljeg i uljuđenog svijeta, onda je karikatura kojoj je cilj provokacija
povod za podjele i daljnja ubojstva a ne korak prema razumijevanju dostojan
riječi mudrost. Ako nikakva druga ubojstva u bilo kojoj zemlji svijeta nisu
povećala tiražu neke novine za (barem 1000 posto) onda to znači da nijedno
ubojstvo muslimana, kršćanina, hindusa ili čovjeka bilo koje vjere ne zavređuje
takvu pozornost, odnosno, nije povod da se nešto proda u tiraži 1000 posto
većoj nego što je bila. U tom kontekstu (neprovjerena) informacija da je novinu
mjesec dana prije masakra kupio jedan od najvećih proizvođača bogatstva na
svijetu Rothschild – zvuči u najmanju ruku tužno. Posebno zato što se uz njega
i vijesti o porazu kod Warterloa do kojih je došao ranije i koje su mu
omogućile bogatstvo veže izjava čiji je smisao da treba kupovati kada je krv na
ulicama, makar bila i vlastita.
Bilo koja grupa ogorčenih ali
medijski ili socijalno nepismenih ljudi lako će preuzeti odgovornost za ono što
je učinjeno u Parizu a što je necivilizirano, fašistoidno i neusklađeno sa
tisućljetnom tradicijom tolerancije drugih vjera koja je razvijana i koja je
živjela i živi u Islamu. Dovoljan je pogled na Španjolsku u vrijeme islama i
dobronamjernoj će osobi sve biti jasno. Onome pak tko želi graditi umjetne
podjele i tektonske razvaline između vjera, kome je potreban Sotona (na strani
Drugoga) da bi povećao koheziju među onima koji su pristali na globalističko
koloniziranje, siromašenje, oduzimanje nacionalnog i vjerskog ponosa,
manipuliranje i oblik suvremenog totalitarizma – njemu je dovoljna maskirna
uniforma, jedna osobna karta, povici na 'čudnom jeziku' i sve postaje 'jasno'.
Cijela stvar završava grobovima na nepoznatom mjestu, smrću policajca koji
istražuje, oslobađanjem jednog optuženoga, te ubojstvom muslimana policajca.
Belgijski kralj Leopold II
'zaslužan je za smrt desetak milijuna ljudi njegove privatne države Kongo.
Dokumenti belgijske kulture (kako bi rekao Walter Benjamin) dokumenti su
barbarstva na kojemu je ta kultura nastala. Europocentrizam počiva na ideji razlike
i veće vrijednosti europljana od ljudi koji su stjecajem okolnosti morali biti
robovi, kmetovi, siromašni radnici, ljudi bez ikakvih prava. Opasna je to
ideologija koja se razvija tamo gdje se drugima ne želi pružiti jednaka šansa,
gdje se drugoga promatra samo kao sredstvo izrabljivanja, odnosno gdje se
Drugoga sotonizira da ne bi proradila grižnja savjesti.
Ako je vjerovati informaciji da je
zabilježen veliki porast za francuski prijevod Kur'ana nakon što se slegao dim
interpretacija o napadu na CH, onda i to potvrđuje činjenicu da građani Europe,
koliko god bili manipulirani, polako ali sigurno okreću potrebi donošenja
vlastitog stava na temelju vlastitog iskustva onoga o čemu mediji donose sliku
prelomljenu kroz prizmu različitih interesa.
U tom kontekstu treba postaviti
analogiju. Ako po završetku drugog svjetskog rata nikome nije padalo na pamet
(kako je Camus zabilježio) osvećivati se gradnjom koncentracionih logora za one
koji su ljude ubijali u koncentracionim logorima, jednako tako za smrt ljudi iz
Charlie H nije se trebalo osvećivati glumljenjem slobode medija europske
civilizacije. Čak i da nije cijela stvar režirana, biti u pravu ne daje nam za
pravo dolijevati ulje na vatru. To nema veze sa slobodom govora. Tu je riječ o
manipuliranju slobodom govora sa ciljem proizvodnje fotografija bijesa,
eskalacije sukoba u zemljama u kojima je islam dominantno vjersko
opredjeljenje. Nemiri u Maliju, Jordanu, Alžiru, Pakistanu i mnogim drugim
državama dokazom su da je zadaća ispunjena. Provalija je postala još većom.
Dobri ljudi svijeta počeli su dvojiti je li uopće moguće spojiti ta dva
svijeta.
No ta dva svijeta ne razdvajaju
različite vjere. Na sukobu civilizacija rade ljudi koji vjeruju jedino u
gomilanje bogatstva. Do njega se ne dolazi educiranjem siromašnih za snalaženje
u nekom uljuđenijem svijetu, nego negiranjem njihove ljudskosti. Otuda poplava
fotografija neobuzdanih gomila ljudi islama cijeloga svijeta u gotovo svim
vijestima svake postaje. Otuda sve više 'arapskih terorista' u hollywoodskoj
produkciji. Otuda toliko medijskog prostora posvećenog anomalijama u islamskom
svijetu. Otuda toliko inzistiranja razlikama umjesto pokušaja razumijevanja.
Na kraju, nizu razmišljanja o
relativno površnim interpretacijama masakra u Parizu dodajmo stav Jurgena Habermasa kojega sam
podcrtao u svojoj nedavno objavljenoj knjizi Masmedijski fundamentalizam: „Svjetonazorska neutralnost državne vlasti
koja svakom građaninu jamči jednake etičke slobode nespojiva je s političkim
poopćavanjem sekularnog pogleda na svijet. Sekularizirani građani, ukoliko
nastupaju u svojoj ulozi građana države, ne smiju načelno ni religijskim
slikama svijeta osporiti potencijal istine, niti sugrađanima vjernicima oduzeti
pravo da religijskim jezikom daju svoj doprinos javnim raspravama. Liberalna
politička kultura može čak od sekulariziranih građana očekivati da sudjeluju u
naporima prevođenja relevantnih priloga iz religioznoga u javno dostupan jezik.“[1]
Za ljude koji misle – više nego
dovoljno!
[1] Jurgen
Habermas, Glauben und Wissen, Frankfurt/Mein 2001, citirano prema Jurgen
Habermas, Joseph Ratzinger, Dijalektika sekularizacije: O umu i religiji u
Europski glasnik, br. 12. Zagreb, 2007,
str. 199.
Nema komentara:
Objavi komentar