MASMEDIJI, ZATVOR BEZ ZIDOVA
autor: Sead Alić
CFM, Zagreb, 2012.
Livia Pavletić, urednica knjige
Pred nama je peta knjiga Seada Alića, filozofa medija koji
je od ranih studentskih dana i aktivnog sudjelovanja u radu Studentskog lista
(u redakciji Zakošek, Rundek, Žvan, Fišer, Alić) preko rada na počecima Radija
101 (Frigidna utičnica, Interwencija 85), Z3 programa, rada u podružnicama
svjetskih marketinških agencija (BBDO i PUBLICIS, te raznih televizijskih
projekata – prikupljao iskustva rada u medijima i s medijima. Iskustva osnažena
doktoratima iz književnosti i filozofije stvorila su realnu osnovu za
utemeljeno, kritičko, misaono konzekventno ali i inspirativno promišljanje
medijskih fenomena.
Nova knjiga stavlja pod lupu masmedije. U nekritičkom odnosu
prema njima i nesvjesnosti potrebe mijenjanja regulative poslovanja masmedija
Alić vidi glavne izvore i generatore različitih oblika nesreće i neslobode
danas.
Riječ je o knjizi kojoj nije cilj površno nabrajanje medija
ili analiza pojedinih programa pojedinih televizija. Knjiga stavlja u pitanje
sam medij koji na načelima proizvodnje ljudi u sastavne dijelove mase posluje s
ljudskom podsviješću i umnaža pretpostavke ljudske neslobode. Alićeva je
osnovna poruka da su mediji ključni problem suvremene zapadne civilizacije i da
bez promjena u sustavu medijskih posredovanja nema prostora za realiziranje
čovjeka, za ljudski slobodu, za ravnopravnost, toleranciju, nenasilje…
2.
Ova knjiga kritički analizira medijske sustave posredovanja.
U simulakrume u kojima živimo, ona spušta mcluhanovske sonde analize. Želja joj
je pokazati da ispod skrame glamura, impozantnosti reflektora masovnog
spektakla, ispod tepiha masmedijskih zabava, u temeljima industrije kulture –
leže metastaze bolesti društva koja ima različita imena i koja se ne može
liječiti ni liječenjem simptoma, niti ignoriranjem bolesti.
Sustavi medijskih posredovanja danas razvijaju najsuptilnije
metode utjecaja na ljudsku psihologiju – istovremeno znanost psihologije
sustave medijskih posredovanja još uvijek promatra kao kanale prenošenja
poruka. Ljudska komunikacija podvrgnuta je pravilima koja postavljaju i
određuju tehničke naprave, pravilima koja određuju i načine percepcije svijeta,
(ne)mogućnost sabiranja, raspršenost pogodnu za manipuliranje. Istovremeno,
komunikologija i srodne znanosti koncentriraju se na izvanjsko razotkrivanje
oblika i sustava medija, njihovih razlika i sličnosti, nerijetko uskačući u
odnose koji znanstveni pristup i znanstvenu metodu pretvaraju u instrument za
dokazivanje teza naručitelja istraživanja.
Knjiga tvrdi da smo u sustavu medijskog posredovanja koji
proklamira visoka načela ali budi niske strati, one koje su najpogodnije za
poslovanje.
3.
Knjiga posvećena teorijskom promišljanju masmedija donosi
podnaslov: 'Zatvor bez zidova'
Autor nas kroz sve teorijske analize, sugestije pravnog
karaktera, kroz esejističko poimanje poetske riječi, kroz ponajdublje analize
jezika, fotografije, identiteta ili ljudskoga mozga – opominje da je kreiran
sustav kojemu nismo dorasli, sustav koji savršeno odgovara krupnom kapitalu, te
da svako nekritičko prihvaćanje tog sustava medijskih posredovanja vodi
manipulaciji i novim oblicima ekonomskog siromašenja od strane korporacija koje
ili koriste globalne medije ili su same globalne korporacije specijalizirane za
nove oblike globalnog medijskog poslovanja.
Sintagmom 'zatvor bez zidova' Alić želi sugerirati pravu
dimenziju proizvodnje ovisnosti od strane suvremenih masmedijskih proizvođača
zabave, te da i u toj dimenziji nije samo u pitanju sadržaj koji se prenosi
nego dubinska struktura utjecaja medija samih na ljudsko iskustvo, navike,
ponašanje, stavove, način života
4.
Stječe se dojam kako je Sead Alić svojom novom knjigom
najsnažnije zašao u područje demistifikacije/dekonstrukcije fenomena koji je
koliko svakodnevno blizak toliko isto i nepoznat. Filozofski pristup u ovoj se
knjizi dograđuje snažnim metaforama, a pojmovna analiza analizama svakodnevice
suvremenih nam potrošača medija.
Knjiga dokazuje potrebu ove vrste refleksije koja ključna
pitanja medija sagledava u misaonom, etičkom, spoznajnom, estetičkom, jezičnom,
općenito filozofijskom kontekstu. Na dobitku su i filozofija i teorije medija.
Filozofija progovara o zapuštenom i filozofijski nedovoljno promišljanom
fenomenu medija i medijskih utjecaja na čovjeka, a mediji i teorije medija
dobivaju misaone koordinate koje bi morale uzeti u obzir pri promišljanju,
analizama i istraživanjima medija.
Nema komentara:
Objavi komentar