18.8.20

SVE DOK PROIZVODIMO OČEVE NACIJA BIT ĆEMO DJECA KOJA UBIJAJU...

 

Najjednostavnije bi možda bilo reći: Prestanite (svi) trgovati sa žrtvama ovog ili onog rata. Uozbiljite se. Prije nego idete prebrajati kosti uputite riječi isprike u ime svog naroda jer u pravilu nije riječ u tome tko je više ljudi ubio nego tko je proizvodio strašniju atmosferu, društveni kontekst u kojemu je ubijanje drugog i drugačijeg nešto normalno.

Nije dakle i ne smije biti prioritet u brojanju, izjednačavanju, razlikovanju brojeva. Riječ je o pogubnom zaboravljanju da je ključ u stvaranju atmosfere u kojoj je moguće ubiti drugoga odnosno druge i za to ne odgovarati (odnosno biti nagrađen njegovim stanom, trgovinom ili slično). Ako se gleda iz te perspektive onda ni današnje inzistiranje na broju žrtava ovog ili onog zločina ovog ili onog naroda, nije zapravo ništa drugo nego nastavak proizvodnje uvjeta da se novi zločini dogode. To je sljepilo za zločin, a ono samo od zločina nije daleko ako smo razumni ljudi, ako možemo razumjeti a ne djelujemo u skladu s ispravnim razumijevanjem fenomena.

Nama je potrebna psihoanaliza naroda. Ili nacija ako vam je draže. Potrebno nam je sučeljavanje s kolektivno nesvjesnim, oslobađanje od kolektivnih neuroza, pasivno-agresivnih manifestacija, te suprotstavljanje autoritetu očeva nacije. Sve dok smo podložni autoritarnom karakteru uloge oca (nacije) mi same sebe proizvodimo u djecu koja samu sebe oslobađaju za počinjene zločine činjenicom da su ih počinila djeca. (Sjetite se 'nepodnošljive lakoće' ubijanja ili pozivanja na lažne i od nekuda prepisane činjenice historije)  

Patrijarhalna je struktura svake političke obljetnice. Patetičan je, dakle jadan, patos patologije sadržane u pokušaju kojim se djeca pokušavaju predstaviti kao ozbiljni ljudi. Muška djeca kao 'muški ljudi'.

Svaki je protokol smiješan i razotkriva prazninu. Najveće riječi kao što su domovina, neovisnost, pobjeda i slične, krinka su iza koje se kriju sitni ili krupni džeparoši domaće proizvodnje francuskog šarma, njemačke kvalitete ili američke sveprisutnosti.

Kada je riječ o zločinima, grobnicama, osuđenim i neosuđenim počiniteljima zločina -  nerijetko će se upotrijebiti sintagma 'podgrijavanje sjećanja'. Dijelom je to zbog politike manipuliranih medija, onih u funkciji političkih elita, koje žele samostalno i neovisno 'trgovati žrtvama' nacija, te koje žele stvoriti privid da svako spominjanje žrtava vodi novim nesrećama i nekoj novoj dimenziji mržnje.

Ne mora i ne smije biti tako. Nezrela je rečenica koja kaže „Nitko se u moje ime ne smije ispričavati četnicima“ (umjesto četnika možete staviti i neki drugi okidač za proizvodnju mržnje). Prava bi rečenica bila ona koja kaže: Ja, koji ne zastupam nikoga i nemam pravo govoriti u ime svoje nacije, ispričavam se svim drugim nacijama kojima su barbarski članovi moje zajednice učinili i najmanje zlo. A oni koji su ubijali u ime moje nacije oni su od nacije napravili kulisu za igranje svoje krvave predstave u kojoj su nažalost uživali. Zločin nema naciju. Masovne grobnice rezultat su primitivnih scenarista i patologija koje nisu stigle do ozbiljnog psihijatra.

Naravno, kada se kaže da ne trebamo podgrijavati sjećanja na zločine, dijelom je to i zbog želje većine ljudi da uistinu oslobode svoj život za življenje bez trauma, grobnica, prešućivanja, licitiranja brojevima mrtvih u ovom ili onom zločinu. Lijepo bi bilo kad svojim normalnim ljudskim željama ne bi zapravo podupirali želje političkih nomenklatura da one jedine raspravljaju o žrtvama i jedine imaju licencu za trgovanje žrtvama.

Situacija pomalo podsjeća na relativno jednostavno zamislivu situaciju u kojoj bi se cijela jedna nacija našla na kauču kod psihoanalitičara. I sad, umjesto da dopusti pojedinačnim podsvijestima i kolektivnoj svijesti da dođu do izražaja, politički podoban psihoanalitičar vjerojatno bi izjavio da nema smisla podgrijavati sjećanja.

Takvog bi stručnjaka trebalo poleći na njegov vlastiti kauč i objasniti mu da se trauma, pojedinačnih ili kolektivnih, ne oslobađa guranjem nesreće i istine pod tepih, nego suočavanjem s onim što se dogodilo i oslobađanjem podsvijesti od različitih simptoma koji polako ali sigurno uništavaju živote pojedinaca i čitavih nacija.

Svi na kauč!

Rijetko smo upućeni na cjelinu. Želeći dobro možda možemo misliti kako stvari treba jednostavno zaboraviti. Ali tijela pamte, podsvijesti pamte. Omaške i neuroze (da ne idemo dalje) stalno će nas podsjećati na nepravdu koju činimo sebi a i društvu u kojemu živimo.

Sjećanja zapravo i ne treba podgrijavati. Ona su uvijek tu. Ako nisu na razini svijesti ona se skupljaju u nesvjesnim dijelovima pojedinaca i kolektiva. Kada će ta eksplozivna smjesa ponovno buknuti pitanje je za proroke, ali uopće nije u pitanju hoće li do eksplozije doći. Slika kojom se to može ilustrirati nedavna je nesreća u Bejrutu. Vlada koja skriva skladištenje opasnog materijala na jednom mjestu, ušutkuje novinare i kritičare, omogućuje nesretnom slučaju ili upućenim službama da – povuku okidač. Mrtvi su posljedica šutnje i nepodgrijavanja sjećanja na neriješeni problem.

No dodatni je problem što bi naše nacije kada se pridignu s kauča trebale govoriti jednim sasvim drugim jezikom, diskursom ljudi oslobođenih od prisilnih neuroza. Trebali bi se probuditi u svijetu u kojemu će buditi druge da budu obični građani koji će o svemu razgovarati bez ostrašćenosti, loše glume, političke/ideološke dramaturgije i vlastite psihičke opterećenosti medijima podignute na razinu bolesti čitave nacije, odnosno čitavih nacija.

Terapeuti naših nacija trebaju nas među ostalim učiti i dijalogu.

Nema komentara:

Objavi komentar