Mostove će gaziti
Samo će mostovi ostati
U automobilu u kojemu
sam ovo ljeto vozio Enesa Kiševića prema Cresu rođena je riječ 'skladoglasje'.
Pjesnik Kišević je u traganju za riječju koja bi najbolje približila traganje
za onim što spaja, stvara harmoniju i pozdravlja razumijevanje među ljudima, u
jednom trenutku naprosto - propjevao tu riječ. Više nekako za sebe, ali zapravo
za sve nas.
Enes je na Cresu
govorio svoje stihove, a njegovi su prijatelji svirali i pjevali. Jedna od pjevanih
pjesama nudila je i stihove: „Mostove će
gaziti. Samo će mostovi ostati“ Stihovi su to inspirirani u Hrvatskoj manje
poznatim pjesnikom Musom Ćazimom Ćatićem koji je inače upravo u Zagrebu
početkom 20. stoljeća studirao pravo (u pauzama druženja s Matošem i Ujevićem).
Ta riječ i taj stih
nose me ovih dana dok razmišljam o velikoj obljetnici koja nam se približava
sljedeće godine i koju bi trebalo najaviti.
Naime „Sbornik
zakona i naredaba valjanih za kraljevine Hrvatsku i Slavoniju, izdan i
razposlan 6. Lipnja 1916“ donosi i „Zakon od 27. travnja 1916. o priznanju
islamske vjeroispovijesti u kraljevinama Hrvatskoj i Slavoniji“. U njemu među
ostalim stoji: „Mi Franjo Josip prvi, po milosti božjoj cesar austrijanski,
kralj česki, itd. i apostolski kralj kraljevine Ugarske, Hrvatske, Slavonije i
Dalmacije, potvrđujemo predloženi nam u osnovi po hrvatsko-slavonsko-dalmatinskom
saboru Zakon o priznanju islamske vjeroispovijesti
u kraljevinama Hrvatskoj i Slavoniji.“[1]
Riječ je o prvom i
jedinstvenom takvom zakonu kojim se, tako davno, pružila ruka islamskoj
vjeroispovijesti. Mnogo kasnije to će učiniti još samo Belgija i Španjolska.
Od 1916 godine do danas
rijeke će muslimana: pjesnika, znanstvenika, likovnih umjetnika, ljudi od pera
ili djela, ugraditi svoj doprinos u razvoj Hrvatske odnosno Europe. Uglavnom
nenametljiv ali uvijek prisutan u hrvatskoj će se javnosti osjećati doprinos
znanstvenika, kulturnjaka, novinara, umjetnika, liječnika, prevoditelja… kako
onih koji su dolazili i odlazili, tako i onih koji su i rođeni i žive (ili su
živjeli) u Hrvatskoj.
Možda je to osnovni
razlog što nikakve nevolje (povijesne, ekonomske ili ratne) nikada nisu uspjele
uništiti bliskost i razumijevanje ljudi i vjera koji su na ovim prostorima
uvijek bili upućeni jedni na druge. Pa čak ni danas kada globalne geostrateške
igre 'žicare' male države da se 'koncentriraju u logore'
Istina, relativno je
jednostavno razumjeti drugoga i drugačijega u miru i vremenima obilja. No
historija je prepuna ratova, pobuna, migracija, nesreća, mnogo čega što
smanjuje mogućnost razumijevanja drugoga. Nerijetko se nacionalno i vjersko
pokušavalo i pokušava iskoristiti u ono dnevno političko. Proizvode se slike
koje se guraju u kolektivno nesvjesno građana Europe. Proizvodi se osjećaj
krivnje kao prva pretpostavka različitih oblika sitnih psiholoških ili
oružanih, ratnih iživljavanja.
Riječ Skladoglasje želi
vjerovati (ako riječ može vjerovati) kako je zajednička sudbina različitih
vjera u zajedničkoj nam regiji bila dovoljno bolno i snažno iskustvo koje može
nadahnuti generacije mira koje očekujemo. Njima ususret treba slati povijesne
činjenice, iskustva starih generacija, priče i dokumente o spasonosnom skladu
tamo gdje je (helderlinovski rečeno) opasnost bila najveća.
Demistificiranje
globalnih vjetrova jedna je od prvih zadaća ozbiljnoga mišljenja. Njihovu
nasilnost, iznenadne promjene smjerova i njihovu rušilačku prirodu treba
nazvati imenima interesa koji ih proizvode. To će pripomoći oslobađanju
pritiska kojega mediji svjesno ili nesvjesno iz svijeta prenose i u naše
krajeve.
Nikada navijački,
uvijek u želji boljeg uzajamnog razumijevanja, riječ skladoglasje simbolizira bogatstvo
u razlikama, onu vrstu duhovnog odnosa prema svijetu koji drugoga i drugačijega
prvenstveno vidi kao sreću vlastitoga rasta.
Duhovnog.
[1] Citirano
prema Ševko Omerbašić, Islam i muslimani u Hrvatskoj,
Islamska zajednica u Hrvatskoj, Zagreb, sttr.11
Nema komentara:
Objavi komentar