UZGAJANJE STEREOTIPA
ILI STRAH OD RAZLIČITOGA
ILI STRAH OD ISTINE
Oblačim staru izlizanu majicu. U
njoj se osjećam poput Nietzschea u lijepoj rečenici. Poput Kierkegaarda u
ponavljanju. Poput Pete
Postlethwaitea koji se u u filmu The Age of Stupid (iz budućnosti) pitao: Zašto je sve moralo
tako završiti? Zar to nismo mogli spriječiti?
Ugodno mi je u onome u čemu drugome to ne bi moralo biti.
Kad osjećam sreću, moram je
podijeliti s drugim. Koliko god to otezao i sebično punio pluća mišlju da za
nju još nitko ne zna.
Slušam glasove blbablanja i znam da
ono što dijelimo s drugim ostaje nama. Zato pokušavam dijeliti s drugima
ljepotu za koju istinski želim da ostane uz mene.
Za napredak bilo kojeg pojedinca, ideje, pa i pojedinih segmenata društva, uvijek je potrebno ono Drugo (koje neće samo klimati glavom, poslušno izvršavati naređenja ili 'sugestije' odnosno samo preslikavati obrasce. I društvo u cjelini, ukoliko želi biti demokratskim, pluralističkim, civilnim, mora u sebi razvijati konstruktivnu različitost.
Moje neizgovorene riječi su
nerođene. One ne mogu dokazati svoju različitost, posebnost, eventualnu
vrijednost ili ljepotu. One moraju biti različite od riječi drugih da bi uopće
bile. Čemu onda strah?
Ima li u nekom društvu dovoljno
različitosti, relativno jednostavno se može odčitati iz stanja različitosti u
medijima, politici, gospodarstvu, izdavačkoj djelatnosti, kulturi, umjetničkim
naporima… S nekoliko ćemo sličica pokušati pokazati kako je u Hrvatskoj, na
djelu strah od različitoga kojega se 'pobjeđuje' uzgajanjem stereotipa.
Europska su iskustva utjecala da se
i u Hrvatskoj donese zakonska odredba po
kojoj dio programa na javnoj televiziji treba biti proizvedeno u neovisnim
produkcijama. U novom prijedlogu
programa govori se o europskoj neovisnoj produkciji... na hrvatskom jeziku, etc.
Svejedno. Kad bi se provodila ova zakonska odredba, onda bismo o ekologiji,
medijima, nakladništvu, znanosti, umjetnostima, neovisnim udrugama i njihovim
inicijativama – mogli imati bogatu ponudu kvalitetnih neovisnih produkcija.
Upravo zato što ne bi izlazile ispod kišobrana jednog uredništva, te bi
produkcije mogle donijeti svježinu i različitost.
Umjesto toga, godinama se radi na
onemogućavanju vanjske produkcije, a time i na kršenju temeljnog dokumenta
kojeg je donio Sabor. Ili drugim
riječima: godinama se organiziraju 'vanjske produkcije s unutarnjim sagorijevanjem'
produkcijske kuće koje su formalno neovisne a kojima upravljaju ljudi iz vrha
javnog servisa.
Javni servis se uključio u
tranzicijsku logiku: pod istim sadržajem organizira se djelatnost koja je u
potpunoj suprotnosti s imenom kojim se označava. Tako nastaju produkcijske kuće
koje su egzekutori urednika i producenata iz televizijskih kuća, istovremeno
glumeći neovisne produkcije. Pod neovisnošću se tako krije ni manje ni više
nego korupcija, a europske sugestije o raznovrsnosti programa završavaju na
moralnom smetlištu tranzicijskih medijskih ljudi.
Ako se različitost uzgaja šarenilom
odjeće voditelja koji govore uvijek isto, onda je na djelu isto obučeno u
različitu odjeću. Ako oblik reportaže presuđuje sadržaju reportaže onda je na
djelu forma kojom se glumi sadržaj.
Na javnom servisu Hrvatske
televizije, o nacionalnim manjinama ne pišu, ne snimaju ih, ne montiraju ih i
ne uređuju ih predstavnici tih nacionalnih manjina – o svima njima pišu isti
ljudi iz uvijek iste točke gledišta. Ta točka gledišta zove se – stereotip.
Na sličan način do izražaja ne
dolaze znanstvenici u znanstvenom programu, kulturnjaci u emisijama kulture,
umjetnici sa svojim artističkim eksperimentima, aktivisti nevladinih udruga i
drugi predstavnici svojih područja. Umjesto da se otvore vrata neovisnim
produkcijama koje bi omogućile da vizualno i medijski educirani stručnjaci (znanstvenici, umjetnici,
aktivisti) donose svježe ideje i načine razmišljanja, sva se područja društva
obrađuju isključivo iz jedne iste vizure.
Medijska blokada medijske
različitosti osnažila je polariziranje političke scene i ubijanje načela
različitog u politici. Zakon i mediji stvaraju platformu na kojoj mogu uspijevati
samo slični. Ta sličnost u sebi uvijek nosi i nešto identično – to je
stereotip.
Građansko društvo u svom izrastanju
oslanja se na mnoštvo inicijativa u mnogim područjima. Među ostalim i u
nakladničkoj djelatnosti. Razborita bi politika podržavala takvu raznolikost.
No nju je teško kontrolirati. Slobodarska raznolikost nakladništva koja je buknula
s osamostaljenjem Hrvatske danas se svela na nekolicinu nakladnika koji u
suradnji s politikom mešetare na poslovima s udžbenicima. Naravno da je na
razini već spominjanog stereotipa da ista osoba bude i predsjednik Udruge
nakladnika i predsjednik Agencije za elektroničke medije (da ne nabrajam dalje):
ono Isto provodi se uvijek uz pomoć istih ljudi spremnih na uvijek iste
kompromise s politikom.
Ako uvijek jedni te isti ljudi, na
javnom elektroničkom servisu, u istim ili sličnim formatima, predstavljaju
gospodarske inicijative, onda bi se lako moglo govoriti o tome da trominutna
reportaža presuđuje hrvatskom gospodarstvu. Načini i pristupi rada na tim
reportažama, naime, i te kako ostavljaju traga na samim idejama koje se žele
prezentirati. Građansko društvo koje želi inicijativama dati šansu za uspjeh,
potrudit će se i oko kanala komunikacije. Predstavljanja tih inicijativa treba
provesti uz što manje buke u kanalu, što manje stereotipa pristupa ljudi koji
više nemaju što novoga reći. Umjesto toga imamo: početak, sredinu i kraj,
'ravnopravno' predstavljanje i genijalnoga i gluposti, uz poslovično nepismene
komentare autora priloga kao profesionalaca (koji upravo zbog te i takve svoje
profesionalnosti 'ne mogu neprofesionalcima otvarati prostor'.
Dakle, umjesto da se podupru
nastojanja malih produkcijskih kuća koje bi se mogle specijalizirati za
određena područja, njih se guši pretvaranjima sapunica i promašenih
megalomanskih filmskih projekata u vanjsku produkciju. Njih se guši i
'vanjskim' produkcijama s 'unutarnjim' prikrivenim vlasništvom. Guši ga se
skrivanjem iza sustava anonimnih papirnatih odbijenica pisanih manirom
birokracije Sovjetskog Saveza.
Nije to naravno nimalo različito od
uništavanja velikih plantaža da bi se mogle uvoziti jeftine jabuke, ili od
uništavanja tvornica za preradu ribe jer riba dobiva na kvaliteti putujući u
hladnjačama iz Japana. Nije to različito niti od neplaćanja proizvođačima
mlijeka jer će se nakon njihova odumiranja nesmetano moći u još većim
količinama uvoziti prah i razrjeđivati u vodi. Nimalo različito potonule su
desetine tisuća radnih mjesta: ono što je bilo živo trebalo je uništiti da bi
se zaradilo na jeftino kupljenim a onda
skupo prodanim zgradama ili lokacijama. Po uvijek identičnom obrascu zelene
zone pretvarane su u građevinsko zemljište, a na građevinskom zemljištu gradile
su strukture blisko vezane uz one političke (lokalne ili nacionalne).
U korijenu svih ovih zala nalazi se
uzgajanje
stereotipa kao nomenklaturi puno povoljniji oblik od razvijanja
različitosti. Različitost donosi dijalog, suprotstavljanje, ideju,
takmičenje, ali očigledno i - strah.
Danas je od presudne važnosti
razvijati vertikalu otvorenosti, koja bi mogla omogućiti cirkuliranje ideja,
govora, stavova, inicijativa, pristupa. Istovremeno u medijima, u politici, u
gospodarstvu, u kulturi. Umjesto emanacije jednog te istog u svim segmentima
društvene zbilje, koja u nedostatku suprotnoga, drugoga, različitoga - rezultira odumiranjem, apatijom i bijegom
građanstva u šokove kratkoga daha.
U knjizi Mediji za otvoreno
društvo, Thomas A Bauer među ostalim kaže: „Činjenica da manje obrazovani ljudi
namjerno izbjegavaju složene tekstove ili medijske sadržaje, te se radije gube
u prijevodima žutog tiska, ne mora samo biti uzeta kao značenje (smisao)
ograničene medijske pismenosti, nego kao potvrda niskorazvijene sposobnosti za
budućnost i emancipaciju.“ Vrlo pojednostavljeno rečeno: kad nekome ubijete
izglede za budućnost, onda je on sposoban samo za katarzu šokovima sapunica.
Budući da se sapunicama sve više opskrbljujemo, iz toga je lako zaključiti da
se od vizija i budućnosti – odustalo.
Sugovornikovo klimanje glavom
nikada nikoga nije odvelo dalje od vlastitih zabluda. Aktualne političke opcije
(i vladajuća i opozicijska) na manje-više sličan način zagovaraju istost
stereotipa koji su već na djelu: Kultura postaje preslikom političkih
bahatosti. Masmediji postaju ili privjesci politike ili kanali za 'podilaženje
najjeftinijoj publici u kazalištu (Shakespeare) emitiranjem programa zbog
kojega uskoro nećemo smjeti izlaziti na ulicu. Korporacijama koje emitiraju
takav program interesantan je novac, a ne nikakva javnost. U jurnjavi za novcem
prodat će nam i zadnje smeće. I to s pravom. Ako nismo uspjeli stvoriti takvu
regulativu kojom svaka prodaja smeća adekvatno financira javni servis, onda smo
vjerojatno i htjeli namjerno poraditi na uništavanju moždanih vijuga vlastitoga
naroda.
John Keane u pogovoru Lippmanovom Javnom
mnijenju kaže: Sloboda komuniciranja nesumnjivo iziskuje osnivanje
poduzeća za štampanje i emitiranje u javnom vlasništvu, koja se služe fondovima
prikupljenima iz poreza na reklame ili naknada za korištenje frekvencija, da bi
ubrzala nove, inovativne inicijative koje testiraju tržište. Potrebna je veća
javna podrška malim produkcijskim kompanijama koje djeluju unutar reguliranog
tržišta i rade na prepoznatljivim programskim područjima…“
Broj ovrha koje će iz mjeseca u
mjesec rasti stalno će nas sve glasnije upozoravati na jednoumlje politike koja
u jurnjavi za sigurnošću žrtvuje svoje građane. Političari vole slikarska
platna, visoke plaće, besplatne prijevoze, automobile i avione, svoje slike u
medijima, jurnjavu fotoaparata pri svakom otvorenju ovoga ili onoga.
Narod bi bio zadovoljan radnim
mjestima.
I aktualni problem Radija 101
dokazom je da i ono najzdravije, koje je i započelo s uvođenjem različitoga u
sivu svakodnevicu jednopartijskog gušenja razuma – mora pokleknuti pred
političkim strahom od različitog. Radio 101 bio je različit. Bio je metafora
načina na koje se moglo govoriti i putovati prema građanskom društvu. Umjesto
toga, metafora je eutanazirana namjerama nekolicine s tog istog Radija da i
sami sudjeluju u proizvodnji jednog te Istog (političkog) stereotipa.
Nema komentara:
Objavi komentar