31.3.13

MEDIJSKI INSTANT KARAKTERI


MEDIJSKI INSTANT KARAKTERI

U vremenima kada se hodalo vlastitim nogama, eventualno vozilo kočijom ili jahalo na konju, čovjek je mogao odrediti razliku između pojedinih vrsta ljudskih karaktera. Bila su to vremena kada je dosljednost nešto značila. Sokrat je ispio otrov premda je imao i drugih mogućnosti. Nije osluškivao promjene u javnom mnijenju. Nije svoju osobnost prilagođavao potrebama onih koji su kreirali javnost.
Danas smo svjedoci šokantnih karakternih pirueta koje izvode javne osobe, posebno novinari, posebno novinari oboljeli od poistovjećivanja vlastite ispravnosti i viđenosti na ekranima. To su dakle oni koji povjeruju u svoju vlastitu sliku zagledanu u blesimetar.
Tako je moguće da neki novinari jedan dan na sva usta hvale jednu vladu očekujući od nje čuda, a da već drugi dan, kada nisu dobili ono što su željeli, počnu s razornom kritikom te iste vlade i tih istih ljudi.
Svaku vladu, naravno, treba kritizirati jer je to jedini način da se ta grupa ljudi natjera na posao i da fotelje ne shvati kao nagradu nego kao obvezu rada bez prestanka (zbog situacije u kakvoj se nalazimo). Jasno je da svako od nas može imati i različito mišljenje o vladi na početku mandata, vladi nakon prvih 100 dana i vladi nakon godinu, dvije. No, određuje li naš stav prema vladi nepristrano promišljanje poteza vlade ili, kako je to slučaj s instant karakterima -  pozicija koju ćemo dobiti ili nećemo dobiti?
Instant karakteri mijenjaju svoja mišljenja ne zbog analiza stavova vlade ili pojedinaca iz vlade, nego zbog obećanih a ne dobivenih fotelja. Svoju razornu snagu pokazuju tek pokazujući ljutnju ugrađenu u odabrane tekstove s onih portala koje ranije ne bi niti pogledali, citirajući autore na koje se ranije ne bi niti osvrnuli, uključujući se u akcije koje bi ranije prešućivali.
Instant karakteri će promijeniti vjeru, ideologiju, svjetonazore, prijatelje, ženu, svaku organizaciju u koju se uključe (koja ih ne stavi na visokorangiranu poziciju), svaku strukovnu udrugu koja ih upozori na nedolično ponašanje. Za razliku od doba kada se mladost hvalila neprilagođenošću, oni će se maksimalno prilagoditi potrebama televizijskog ekrana, idejama vlasti o potrebama ekrana, stavovima predsjednika vlade o idejama vlasti o potrebama ekrana…
U tom je kontekstu posebno interesantno pratiti i analizirati facebook komentare  instant karaktera. To su u pravilu komentari koje bi javnost mogla očekivati, koje će nalogodavci pozdraviti, kojima se unatoč ranijim tekstovima i objavama instant karakter ubacuje na prvu liniju medijski interesantne akcije, kojima se ubire medijska prašina podignuta bilo gdje ili od bilo koga.
Instant karakteri su obično medijske zvijezde. Ne zato što su se ti ljudi takvih karaktera dosljedno ponašali, nego  zato što su, uz pomoć svog karaktera, uspjeli dugo ostati na medijskom nebu.
Javni servis ne treba instant karaktere nego ljude od stava koji će sa svojim stavovima dolaziti i odlaziti, rasti i povlačiti se. Dok se ne stvori takva klima, javnost će biti u raljama igara kameleona zaslijepljenih reflektorima studija ili vlastitim fotografijama u novinama.