KULTURA
KOMUNICIRANJA
KULTURE
Ministarstvo kulture ne bi
izvršavalo svoj zadatak ako istovremeno ne bi nastojalo biti 'ministarstvom
promicanja kulture'. Ova naizgled banalna činjenica danas postaje sve
značajnijom jer se tradicionalni kanali komuniciranja kulture zatvaraju, a ne
treba zaboraviti da kultura koja se ne promiče na putu je postati manje-više
birokratskim slovom na papiru.
Suvremeni masmediji nameću igru
reduciranja svega ljudskoga na potrošačko. Njihovu želju treba objelodaniti, o
njoj treba govoriti. Stvari treba nazvati pravim imenima. Legitimna prava medija moraju se razumjeti i
akceptirati, ali istovremeno treba osvijestiti prazne prostore komunikacije
koji su nastali pomicanjem medija prema nižim razinama komuniciranja.
Bez odgovora na novonastalu
situaciju u kojoj se suvremeni masmedijski trgovaci skrivaju iza dobrog imagea
riječ kao što su medij ili informiranje - kultura se može naći u vrlo nezavidnoj
poziciji. Goroj od situacije u kojoj je danas.
Promicati kulturu znači promicati i
sustav vrijednosti koji je u uskoj vezi s područjem kulture. Riječ je dakle o
ubrizgavanju u društveni organizam onih vrijednosti koje i inače treba trajno
razvijati u svakoj zajednici. Otuda promišljanje mogućnosti komuniciranja
kulture postaje jedno od najvažnijih pitanja hrvatskoga društva.
Živimo u vremenu u kojemu tek
intenzivno komuniciranje kulture može nadglasati buku koju proizvode
komercijalni mediji. Slično je i s inicijativama udruga civilnoga društva, osuđenim na
relativno slabu čujnost/vidljivost, odnosno na ignoriranje glavnih medija. Otuda potreba razvijanja diskursa/kanala
komuniciranja/projekata, koji će odgovoriti na središnji problem kulture danas:
Kako pospješiti komuniciranje kulture i inicijativa civilnoga društva da bi
kultura zauzela odgovarajuće joj mjesto u građanskom društvu koje joj po
prirodi stvari pripada. Kako razbiti naviku robovanja stereotipu komercijalnih
programa i programa javnog servisa sve sličnijega komercijalnoj televiziji?
Bitka za kulturu danas se sa samog
sadržaja prebacuje na sudbinski važno pitanje komuniciranja kulture. Otuda
važnost inicijativa koje razvijaju nove oblike komuniciranja kulturnih djela,
koji rade na povezivanju umjetnika, neovisnih mislilaca, neovisnih medijskih
ljudi, neovisnih novinara – inicijativa koje artikuliranju njihove zahtjeve, te
općenito uključuju tema kulture u matricu javnoga mnijenja (danas uglavnom
definiranu politikom, sportom, estradom, spektaklom, crnom kronikom…) Bitka za
kulturu aspekt je napora uspostave građanskoga društva u kojemu do izražaja
trebaju doći temeljne ljudske vrijednosti, a ne ljudskost reducirana na
ljušturu potrošača (medija, politika, religija, ideologija…)
Djela kulture danas su manje-više
ostavljena na milost ili nemilost rijetkim 'medijskim nišama' koje ionako vrlo
rijetko otvaraju svoj prostor nekomercijalnim, kulturnim, umjetničkim,
znanstvenim…sadržajima. Suvremena vrednovanja liberalnog kapitalizma potisnula
su kulturne vrijednosti, djela i inicijative, na sam rubove postojećih medija.
Samim tim je dovedena u pitanje osnovna funkcija medija u njihovom uobičajenom
značenju, ali i djela kulture koja ne mogu realizirati svoju osnovnu namjenu –
komunicirati i u komunikaciji istovremeno odmjeravati i djelo i recipijenta..
Televizije su institucije na koje
kultura uglavnom više ne može računati. Opterećene potrebom zarade (profitom)
ili (u slučaju javnog servisa) igrama sa utjecajima političkih stranaka, pa i
razornim sukobima (privatno-javnog karaktera) unutar kuće – televizije se
zatvaraju prema 'manje atraktivnom' području kulture. Privid kojega javni
servisi proizvode povremenim reportažama može 'prevariti' još samo djelatnike
javnoga servisa – kultura više tamo ne stanuje.
Pa i u jednom dubljem smislu,
funkcija javnog servisa ne bi se smjela reducirati na emitiranje. Jednako kao
što cilj udruga civilnoga društva ne bi smio biti – preživljavanje. Djelatnici
javnoga servisa zaduženi za kulturu morali bi pokazati interes za inicijativu
otvaranja, želju za uspostavljanjem novih platformi komunikacije, etc. Umjesto
toga, stvar uglavnom završava u reportažnom obliku koji kulturni čin tretira
gotovo kao – slučaj.
Javni servis televizije
desetljećima kulturu interpretira kao manje važan segment društvenog života.
Premda bi kultura trebala biti jednim od važnijih sadržaja televizije – kultura
je zgurana na razinu ponoćnih vijesti, tjedne emisije i usputnih priloga kojima
se kroz dan, tu i tamo, popunjava prazno vrijeme.
Govor o kulturi na javnom servisu
zarobljen je diskursom televizijske reportaže, a u onim manje uspjelim
prilozima i emisijama, zarobljen je diskursima struke koji ljude više odbijaju
nego što privlače kulturi kao takvoj.
Brzina novih medija iz dana u dan
zastarjelim čini diskurse televizijskih 'pametnih' emisija koje su u osnovi
radijskog karaktera. Oduzimanje sredstava kulturi (snimanjem jeftinih radijskih
emisija) da bi se financije prelile zabavnom, stranom i igranom programu – dio
je strategije siromašenja kulture, a samim tim i kulturne razine hrvatskoga
naroda.
Na djelu je protuzakonito,
anticivilizacijsko - medijsko siromašenje ljudskoga duha.
Gledatelje se tretira kao masu
zainteresiranu samo za sport, nogometne terene, tračeve, prostakluk mafijaških,
sportskih i medijskih 'luda', te zvijezde i zvjezdice novokomponiranih
televizijskih urednika.
Informacije o kulturi na javnoj
televiziji takve su da ih zaobilaze svi kojima je do kulture stalo. Umjesto da
se daje prostor samoj umjetnosti i vrijednostima umjetničkog i kulturnoga
svijeta – o kulturi se govori, o njoj se daju monotone uspavljujuće
informacije.
Svijet sporta osigurao je sebi
protuzakonit tretman na javnom servisu televizije. Svako neko vrijeme mogu se
vidjeti sportaši s velikim brojem logotipa sponzora na svojoj odjeći. Nakon
svake utakmice, a nekada i kroz utakmicu, moguće je vidjeti neplaćene reklame
na panoima ispred kojih se daju izjave. Takvo što kulturi nije dopušteno.
Kultura je pepeljuga televizijskog
programa. Tu je kad je potrebno prisjetiti se što je nekada značila. Vjerojatno
nema kulturnog djelatnika koji se neće složiti sa stavom da Hrvatska ne može
biti zadovoljna načinom na koji javni servis prati i razvija kulturnu dimenziju
hrvatskoga društva.
Živimo u vremenu
sudara tektonskih ploča tehnologija komuniciranja. Centrima jednosmjernog,
jednodimenzionalnog emitiranja programa iz središta emitiranja, danas se
suprotstavlja sustav društvenih mreža koji postaje mjerom komuniciranja prema
potrebama tehnički izobraženih konzumenata kulture. Prostore kulture polako preuzima izravna
komunikacija nove generacije medijski osviještenih sljedbenika umjetnosti,
lijepe riječi, slike, fotografije, kazališta, znanosti…
Istinski zainteresirani subjekti za
razvijanje one vrste komuniciranja kulture koja kulturi vraća dignitet moraju
se vratiti svojevrsnoj uličnoj borbi za svako kulturno djelo, svaki umjetnički
čin i svaku artističku posebnost. To podrazumijeva napuštanje stereotipa jurnjave
za urednicima javnog servisa koji nerijetko vrijednost mjesta na kojemu sjede
poistovjećuju s vlastitim likom.
Treba tražiti alternativne kanale
komuniciranja civilnih, kulturnih, umjetničkih djela, vrijednosti, svjetonazora
i pristupa. U tom bi poslu Ministarstvo kulture trebalo prepoznati nužnost
građenja novih alternativnih staza komuniciranja.
Nema komentara:
Objavi komentar