(Tekst koji je svojevremeno detektirao neodrživo stanje u sustavu kreiranja javnosti...)
Poput gljiva poslije kiše na
hrvatskom su tlu izrasle skupine nove vrste PR agencija i nova vrsta
'stručnjaka za komunikaciju'; pojavili su se (pre)glasni samouki ili školovani
komunikolozi, bivši radijski i/ili televizijski voditelji, te (uglavnom)
zaposlenice velikih korporacija kojima je korporacijski background preko noći
usadio mudrost da dijele savjete pa i educiraju studente po različitim
studijima, tečajevima, seminarima…
Pojavljuju se 'stručnjaci' koji
zdravorazumsku običnost prodaju u javnim nastupima kao znanstvenu, svoje
prosudbe istovremeno koordinirajući prema mogućim budućim poslovima. Kad se
tome doda gotovo pa gatalačka razina veze između neinventivnih urednika i
'analitičarki govora tijela' koje ne uspijevaju suvislo obrazložiti nijednu
svoju analizu, onda možemo vidjeti gdje smo otprilike.
Slučaj pritvorenog bivšeg premijera
stavlja u pitanje autentičnost, vjerodostojnost, objektivnost… mnoštva PR
agencija pripravnih obraniti svaki stav, osigurati svim legalnim i polulegalnim
sredstvima (a neki i nelegalnima) prostor i vrijeme za komuniciranje
problematičnih pa i protuzakonitih inicijativa. Njihova je nada bila da ih se
na kraju neće prozivati jer su samo 'radili svoj posao'.
Problem je dakako dublji od
upiranja prstom u neke sada već proskribirane agencije; dublji je i od
stavljanja u sumnju razine educiranosti na pojedinim studijima i/ili tečajevima
koji pojedincima otvaraju vrata legalnog bavljenja poslovima koji će se kasnije
pokazati nelegalnima…
Stvar je u tome da je nedovoljno
akceptiranje temeljnih civilizacijskih dosega iz etike, filozofije, filozofije
medija, politologije, dovelo do pojave 'stručnjaka' za 'problematične
situacije' koji će uvijek i o svemu imati i agresivno zastupati stav, a da će
istovremeno taj govor biti bez utemeljenosti, bez misaonog, etičkog ili
znanstvenog backgrounda. Ti 'stručnjaci' nameću logiku stereotipa, psihološku
dimenziju uvjeravanja, te prisnost s
miljeom kojega analiziraju kao posebno važan argument u dokazivanju
legitimnosti svojih analiza, problematičnog diskursa i banalizirajućeg
pristupa.
Pojavlili su se stručnjaci za
'ubijanje javnog mnijenja', majstori za izvrtanja u kriznim situacijama, spin
majstori koji će otvoreno objavljivati svoje cjenike za poslove zbog kojih će
kasnije iz mišje rupe odašiljati demantije. To su svojevrsni medijski
odvjetnici za korporacijske i političke promašaje, koji, sukladno svom
samoviđenju, danas mogu misliti i govoriti jedno a sutra drugo, ovisno o
klijentu kojega zastupaju, političkoj opciji koja je na vlasti, mediju kroz
kojega se komunicira. Znanstvena, misaona, etička, dimenzija, odnosno dimenzija
društvene odgovornosti, usput je negdje zaturena.
Razumljivo je da će u liberalnom
kapitalizmu, posebno tranzicijskoga tipa, svi juriti za svojim interesima i da
će u toj jurnjavi nastradati oni slabiji, neprilagođeniji, nefleksibilniji… No
svako društvo također mora razvijati mehanizme (samo)kontrole (samo)
propitivanja odnosno sustave uspostavljanja društvene (samo)svijesti.
Društvo u kojemu je jedan istaknuti
pojedinac (predsjednik vlade) jedan dan
osoba od ugleda a drugi dan kriminalac –
društvo je u kojemu su problemi medija eskalirali do razine začudno ponovno
vraćenog jednoumlja. To jednoumlje medija ponovno aktualizira pitanje
transparentnost vlasništva medija kao i legalnost dolaska do vlasništvo
pojedinih medija. Jednoumlje podcrtava i pitanje netransparentnosti odnosa
političkih stranaka i političara prema medijima. Ono baca novo svjetlo na
nestabilnu poziciju pravih novinara u
sudaru s novom generacijom korporacijskih potrčkala s iskaznicom novinarskog društva.
Ljudi kojima je zadatak posredovati
medijski svaki čin, namjeru, pa i slutnju relevantnih ljudi u državi nedovoljno
su teorijski, kritički, etički izobraženi. Pokazuje se sve jasnije da previše
tečajeva danas proizvodi priučene
novinare, egzekutore u PR-u, marketinške ljude koji završe u politici, političke
glasnogovornike koji ne prežu od sprege marketinga, politike, vlasništva i
zakulisnih političkih radnji. Sve to skupa rezultira društvom koje zadobiva
oblik bojnoga polja na kojemu je jasno tko se za koga bori ali nimalo više nije
jasno za što se suprotstavljene strane bore.
Ponovimo još jednom: Mediji su
središnji problem hrvatskoga društva. Nekritički su mediji dopustili da se
preko noći glorificiranje jedne osobe spusti na razinu blaćenja iste osobe,
nerijetko i od istih ljudi. Mediji su bili prepuni onog novinarskog planktona
na čijoj su šutnji izrastale čudovišne političke, ekonomske i medijske ribetine
koje se među nama još uvijek šeću sa čarapama na glavama.
Bez bitnog utjecaja na medijsku
strukturu možemo i dalje očekivati trgovinske dogovore o nenapadanju,
bilaterarne ortačke ugovore i slične oblike suradnje vlasnika političkih
partija i vlasnika medija. Demokracija će se i dalje glumiti ratovima fajlova.
Narod će i dalje navijati a ne kritički odmjeravati. Gospodarstvo će se opasno
naginjati prema potrebama vladajuće partije. Sve će nevjerojatno podsjećati na
stare sastanke važnih ljudi partije, sudstva, direktora tvrtki i policije po
opskurnim restoranima uz treštanje novokomponirane glazbe. Novo je samo to što
su se u to društvo ugurali stari ili novi skojevci izrasli u novinske magnate.
Gdje izostaju temeljna znanja tamo
je sve osuđeno na proizvoljnost i lakrdiju. Gdje nema dijaloga na djelu je
brbljanje. Tamo gdje se dokidaju prostori i načini razvijanja kritičkog
mišljenja, rastu pojedinci politike, korporacija, agencija, obdareni
nekritičkom sviješću, koji se ne brinu o zajednici kao takvoj. Njihov je cilj
cijediti dok soka još uopće ima.
Uzajamno su vezani problemi
politike, gospodarstva i medija. Izvlačenje bilo kojeg dijela i naglašavanje
odgovornosti upravo tog dijela, nosi opasnost pojednostavljenja, a u ovom
slučaju i nerazumijevanja. Stoga umjesto zaključka, nekoliko pitanja za
razmišljanje:
Ne živimo li svi sve više u svijetu
virtualnoga u kojemu su mnoga naša iskustva, a politička gotovo sva – vezana uz
medijska posredovanja? Kolika bi bila mogućnost obmanjivanja cijelog hrvatskog
društva od strane jedne jedine osobe (bivšeg premijera) da su odnosi bili
transparentni? Nisu li prije 'institucija koje trebaju raditi svoj posao' taj
'svoj posao' trebali raditi i hrvatski mediji? Uz časne izuzetke, to je
izostalo. Izostao je naravno i prostor za objavljivanje tekstova onih koji su
željeli spasiti obraz demokratske misli u hrvatskoj.
Aktualna političko-medijska
predbacivanja oko bespogovorne potpore bivšem premijeru koja se sada pretvorila
u nekritičko blaćenje – aktualizira još jednu dimenziju medijskih posredovanja
o kojoj javno treba progovoriti: Je li se medijska sfera u Hrvatskoj
promijenila ili se samo slušaju novi nalogodavci?
Nema komentara:
Objavi komentar