16.7.12

McLUHAN JE BIO U PRAVU!


NEMATE VI POJMA...





Cuiplandova knjiga o McLuhanu lako se čita: ona Mcluhana nudi na pladnju uz popodnevni objed. Pisana je poput novinskih članaka o slavnim filmskim, glazbenim ili televizijskim zvijezdama: prati McLuhana kroz život, od vremena njegovog duhovnog i intelektualnog sazrijevanja pa sve do smrti.

Ne može se reći da se McLuhanu ne odaje veliko priznanje za njegov teorijski rad. Kroz životnu priču naglašava se važnost i utjecaj kojeg su Mcluhanove teze imale na doba u kojemu je živio. Ponovno ga se naziva i prorokom, i guruom, mudracem, umjetnikom, ali na takav način da se zaljubljenici u McLuhanovu jezgrovitu, metaforičku, duboku misao moraju upitati: nije li to ponovno buđenje histerije oko McLuhana (koja mu je svojevremeno najviše odmogla u etabliranju vlastite teorijske orijentacije) – zapravo medvjeđa usluga ovom autoru.

Tridesetak godina nakon McLuhanove smrti svijet je spreman priznati da je McLuhan bio u pravu. Suvremeno internetsko umrežavanje i brzina komunikacije, mobilni mediji i bogatstvo aplikacija, bitne promjene u iskustvu vremena i prostora, određenost naših iskustava novim tehnologijama i novim medijima (kao i mnoge druge dimenzije McLuhanova mišljenja) potvrdili su McLuhanove najave, ali nas nisu učinili bitno mudrijima. Ponašamo se poput zaigrane djece koja u pijesku slikaju gljivu atomske bombe koja se upravo razvija nad njihovim glavama; pričamo priču o psihološkim dimenzijama osobe koja je na vrijeme upozoravala...

Nakon što je svojevremeno odbačen iz akademskih krugova McLuhan je bio idealnim autorom za preuzimanje teza i pristupa – bez kažnjavanja i osude akademske javnosti. Derrida, Foucault, Lacan i Baudrillard (za koje Coupland misli da su 'nadišli McLuhana' u mnogim svojim stavovima koketiraju s pristupom koji ima svoje ishodište u McLuhanovu otvaranju medijskog horizonta kao prostora suvremene spoznaje.

U tom smislu pokušao sam u svojoj monografiji o McLuhanu) samo dotaknuti misao da je cjelokupna postmoderna bijeg od neumitno dolazeće problematike filozofije medija i da je u svom razvitku postmoderna zapravo oblik ponovnog približavanja i vraćanja pitanjima odnosa čovjeka i tehnologije, odnosno čovjeka i medija; približavanje i vraćanje onome što je bljesnulo u misli Marshalla McLuhana.

To Coupland ne vidi i ne može znati jer je (u najboljoj namjeri želeći odati počast čovjeku koji je među ostalim utjecao i na njegovu rečenicu) napisao knjigu u kojoj se potpuno neprimjereno McLuhanovo mišljenje pokušava povezati (a u nekim slučajevima i izvest) iz životnih situacija Marshala McLuhana.

Knjiga će, istina pomoći da se skrene pozornost na mislioca koji je svijetu pokazao kako izaći iz labirinta diskursa Heideggera, Hegela, Marxa, Freuda i drugih ponajvećih i najutjecajnijih mislilaca 20 i 19 stoljeća, kako misliti svijet koji se odcjepljuje od Gutenbergovske sfere, kako nadrasti tipografski um, kako spajati teorijsko praktičko i poetičko u činu medijskog djelovanja. I bit će čitana.

Lake i prpošno pisane knjige uglavnom isplivaju na površinu.

1 komentar:

  1. Tvoja tema, ali to je tema od prve zapisane, odnosno nacrtane informacije. Kad se samo sjetim da su Gutenberga prokleli zbog toga što je tiskao 170 primjeraka Vulgate. Ići će to puno brže nego što je McLuhan uopće mogao misliti, a mislio je vrlo brzo. Uostalom, tvoja zadnja knjiga to zorno pokazuje.

    OdgovoriIzbriši